Marius Cezar Pantea*
Rezumat
„Viaţa este un joc!” spuneau bătrânii noştri. „Un joc de marcă”, îndrăznim noi să completăm. Căsătoria este o loterie! Afirmaţie cât se poate de adevărată şi actuală. Dar care este legătura între afirmaţiile făcute şi tema prezentei conferinţe. Jocul de noroc, ca şi drepturile de proprietate intelectuală au o istorie îndepărtată, au mers în paralel foarte mult timp, dar globalizarea le-a adus împreună. Provocarea prezentă este aceea că, cele două industrii cea a gamblingului şi proprietatea intelectuală mai precis proprietatea industrială şi mai exact mărcile, se află în strânsă legătură pe o piaţă globală, în care se învârt miliarde de euro, şi care pot schimba viaţa oricăruia dintre noi.
Să fie clar, nu este un îndemn la a juca la jocuri de noroc, ci o analiză a ceea ce se întâmplă în cotidian şi mai mult un sfat din care trebuie înţeles că jocul de noroc, care face parte din industria de divertisment, este o activitate consumatoare de adrenalină şi bani într-o măsură în care să nu devină periculoasă să evite apariţia adicţiei.
Teme prezentei prelegeri este de a sublinia încă odată, dacă mai este nevoie, că industria de gambling, are nevoie de instrumentele oferite de dreptul proprietăţii industriale, în speţă de prevederile legale care protejează afacerea prin marcă înregistrată şi care permite consumatorilor de astfel de servicii de divertisment, să aleagă cele mai bune oferte şi cele mai recunoscute în piaţă.
Fie că eşti cunoscător al domeniului ori novice, ai văzut sau ai auzit de câştigurile colosale încasate de la loterie (fie că vorbim de cea naţională Loteria Română, fie că ne referim la deja celebrele loterii europene – Euromillion sau cele din statele Americane). O analiză atentă ne duce cu gândul în primă fază la sumele impresionante care pot fi câştigate, pentru ca mai apoi să vedem dacă jocul respectiv este de încredere – deci cu siguranţă există o marcă înregistrată care va convinge potenţialul client că participarea este sigură, iar operatorul de jocuri de noroc, care deţine marca, face parte din elita industriei de profil.
În prezent, trebuie să avem în vedere faptul că industria de gambling, la nivel naţional şi global nu este ferită de flagelul acestui secol – contrafacerea de marcă, iar titularii de drepturi, trebuie să sprijine autorităţile şi să reacţioneze alături de acestea prompt şi eficient, pentru a nu permite inducerea în eroare a consumatorilor de jocuri de noroc şi pentru a nu fi afectate financiar.