Anca Buta Mușat1
Rezumat
Acest articol este o incursiune în încercarea îndelungată a Uniunii Europene și a Statelor Unite de a echilibra două aspecte polarizante: protecția drepturilor de autor și libertatea artistică ca parte a dreptului fundamental la libertatea de exprimare. În primul rând, este trecut în revistă, cu titlu general, felul în care eșantionarea (sampling-ul) a devenit atât de importantă în zilele noastre, iar apoi se oferă o radiografie a jurisprudenței încă neclare a instanțelor europene, respectiv a Curții de Justiție a Uniunii Europene și a instanțelor din Statele Unite. Dintre toate acestea, jurisprudența americană este cea care are cea mai lungă istorie, iar timpul a oferit instanțelor șansa de a formula și de a perfecționa conceptele care stau la baza acestei tematici, cum ar fi limitele drepturilor de autor, testul de minimis pentru acele utilizări care nu aduc o atingere substanțială acestor drepturi și, cel mai important, doctrina utilizării echitabile și paradigma caracterului transformator al operei subsecvente.
După o analiză atentă a diferitelor abordări, devine evident că doctrina utilizării echitabile se potrivește cel mai bine acestei noi realități a noilor opere muzicale construite pe baza înregistrărilor existente și, fiind un concept jurisprudențial, are premisele necesare pentru a ține pasul cu dezvoltarea tehnologică. Prin urmare, acest articol ajunge, în mod firesc, la identificarea unor propuneri de lege ferenda pentru legiuitorii UE care ar oferi statelor membre mai mult spațiu pentru a găsi un echilibru corect între protecția drepturilor de autor și libertatea artistică în industria muzicală.
1 Anca Buta Mușat este avocat în cadrul Baroului București, e-mail: Această adresă de email este protejată contra spambots. Trebuie să activați JavaScript pentru a o vedea..