Andreea Livădariu*
Rezumat
Adesea invocate împreună, motivele absolute de refuz la înregistrare a unei mărci a Uniunii Europene prevăzute în art. 7 alin. (1) lit. b) şi c) din Regulamentul (UE) 2017/1001 al Parlamentului European şi al Consiliului din 14 iunie 2017 privind marca Uniunii Europene sunt cel mai des întâlnite nu doar în jurisprudenţa Tribunalului Uniunii Europene, ci şi în jurisprudenţa naţională. Prin prezentul studiu[1] ne dorim să oferim o perspectivă practică asupra criteriilor de examinare a mărcilor, cu privire la care se invocă lipsa caracterului distinctiv şi descriptivitatea. Prin urmare, vom examina jurisprudenţa recentă a Tribunalului Uniunii Europene privitoare la mărci ţinând seama de criterii precum publicul relevant (stabilit prin raportare atât la produsele şi serviciile desemnate de marcă, cât şi la teritoriul în care elementele verbale ale mărcii ar putea fi înţelese de consumatori), nivelul de atenţie a publicului relevant, impresia globală produsă de marcă, raportul suficient de direct şi de concret între marcă şi produsele sau serviciile desemnate.
* Avocat în Baroul Bucureşti, SCA Roş şi Asociaţii; asistent univ. drd. în cadrul Universităţii „Nicolae Titulescu” din Bucureşti, disciplina Dreptul proprietăţii intelectuale. E-mail: Această adresă de email este protejată contra spambots. Trebuie să activați JavaScript pentru a o vedea.. [1] Studiu redactat în timpul stagiului efectuat la Tribunalul Uniunii Europene, în cadrul cabinetului doamnei judecător dr. Octavia Spineanu-Matei.
Marinescu Ana-Maria[1]
Abstract
Dreptul de împrumut public este unul dintre drepturile patrimoniale recunoscute în favoarea autorilor de opere scrise, dar care, de la reglementarea sa în Legea nr. 8/1996 privind dreptul de autor şi drepturile conexe în anul 2004 şi până în prezent, nu a fost implementat efectiv în practică. Prin urmare, autorii de opere scrise nu au fost remuneraţi pentru utilizarea operelor lor realizată prin împrumutul public din biblioteci. Articolul parcurge reglementările legislative din România privind dreptul de împrumut public, propunerile de modificare şi completare a Legii nr. 8/1996 şi controversele în domeniu.
Ştefan Gheorghiu*
Rezumat
Remuneraţiile ce constituie obiectul negocierii metodologiilor, care se stabilesc în condiţiile art. 164 şi 165 din Legea nr. 8/1996, reflectă drepturile patrimoniale ale titularilor drepturilor de autor şi drepturilor conexe, în speţă, ale artiştilor interpreţi şi producătorilor de fonograme. Aceste drepturi sunt asimilate drepturilor de proprietate privată, protejate de dispoziţiile art. 44 din Constituţia României, după cum se retine şi în jurisprudenţa Curţii Constituţionale, respectiv Decizia CCR nr. 571/2010.
Posibilitatea de a solicita remuneraţii forfetare, alături sau alternativ celor procentuale, de la organismele de radiodifuziune şi de televiziune reprezintă o expresie a libertăţii de negociere şi de exercitare a drepturilor private în deplinătatea lor.
* Director executiv CREDIDAM.
Mariana Liliana Savu*
Rezumat
Conform Legii nr. 8/1996 („Legea”), artiştii interpreţi sunt obligaţi să-şi exercite drepturile prin intermediul gestiunii colective pentru o serie de drepturi patrimoniale prevăzute de art. 1231 şi de art. 1232 din Lege. Pentru exercitarea acestora s-au înfiinţat o serie de asociaţii non profit ale diverşilor titulari de drepturi de proprietate intelectuală.
Organismele de gestiune colectivă au activitatea reglementată strict de Lege, atribuţiile şi activităţile pe care le putem desfăşura fiind circumscrise prevederilor legii speciale, Legea nr. 8/1996 privind dreptul de autor şi drepturile conexe şi propriului statut, avizat de ORDA şi de instanţele de judecată.
În calitate de mandatar, activitatea CREDIDAM, ca organism de gestiune colectivă, constă în colectarea remuneraţiilor, datorate artiştilor interpreţi de către agenţii economici care utilizează prestaţiile artistice şi repartizarea către artişti a remuneraţiilor cuvenite în funcţie de utilizarea reală a repertoriului cu care a mandatat CREDIDAM.
Pagina 1 din 2
Conținutul acestui site este proprietatea ASDPI. Nu este permisă folosirea unor pasaje, articole sau orice parte din conținutul acestui site, fără acordul scris din partea ASDPI.